Aktuality / Pokrok v posilovně začíná u tebe doma v posteli





Neexistuje téměř jediný cvičenec, který by chtěl získat svalovou hmotu, nebo neshodit tuk rapidním tempem, ale často celá snaha selhává u základních faktorů. Základem je totiž dobře jíst, pít, cvičit s adekvátními váhami, zapojovat progresivní přetížení, ale především také kvalitně spát!

V poslední době, kdy se celý koloběh života neustále zrychluje a spoustu věcí už nemusí lidé dělat doma, nabírá na své podstatě i zábava. Lidé nechtějí jít spát v 22 hodin, protože existuje Netflix a jiné služby, či několika miliardové odvětví jménem hraní na počítači a konzolích. Jenže pokud chce člověk dobře vypadat a cítit se zdraví, tak zkrátka musí dobře spát.

Spánek jako takový je utlumení fyziologických funkcí v našem těle na minimum, aby bylo došlo k různým procesům, které pomáhají tělo nastartovat do dalšího dne. Spánek má pouze dvě základní fáze a ty se opakují v určitém cyklu. Prvním je REM fáze a pak non-REM fáze. Celý tento proces má velký vliv na regeneraci našeho těla, i když přesné mechanismy a funkce spánku nejsou v současné době ještě plně prozkoumány.

Paradoxní potíží je však to, že spousta lidí trpí spánkovou deprivací, což je termín pro označení nedostatku spánku. Jedna ze studí, které byly nedávno publikovány, představovala dvě skupiny. Ta jedna cvičila po dobu deseti týdnů, dvakrát za týden, aniž by věděla něco o spánkové hygieně. Ta druhá to naopak věděla. Nárůst beztukové tkáně byl zhruba srovnatelný u obou dvou skupin. Ta první bez spánkové hygieny získala 1,3 kg hmoty, ta druhá 1,7 kg. Ovšem kde nastal ten pravý rozdíl, to bylo u tukové tkáně. Skupina bez spánkové hygieny nabrala 0,8 kg tukové tkáně. Jenže cvičenci, kteří byli poučeni o spánkové hygieně a dodržovali ji, dokázali shodit 1,8 kg tuku!

Tato studie není ojedinělá ve svých výsledcích, i některé další tento mechanismus potvrzují. Proto je rozhodně na místě, nejdříve si nastudovat rozmanité typy pro zkvalitnění spánku. S tím může samozřejmě pomoct i náš nutriční tým. Jakmile bude tato část vaší cesty za lepší postavou optimalizována, je potřeba přejít i na samotné posilování. Pokud vás stále sužuje strach z korona viru, tak lze cvičit i doma. Několik tipů jsme přidali v rámci jednotlivých článků v sekci aktuality.



Zpět



Do Dubiny daleko? Zkuste

Poruba