Aktuality / Je BCCA zbytečně přeceňovaný suplement?





Především začínající atleti mají problém se vyznat v tom, jak si správně zvolit svou stravu a poté i vhodné suplementy, které je dostanou blíže k jejich vytouženým cílům. Často šáhnou po proteinu, což je vítané, ovšem poté zvolí například i doplňující produkty, které nemusí být tak potřebné, jak se tváří.

Samotná zkratka BCAA znamená v plné formě (anglicky: Branched Chain Amino Acids). Konkrétně je tento výrobek složen ze tří esenciálních aminokyselin. Tyto aminokyseliny mají rozvětvený řetězec. Tělo není schopno je samo vytvářet, tudíž je nutné je přijímat v potravě. Mezi tyto tři aminokyseliny patří valin, leucin a také isoleucin. Za tu nejdůležitější aminokyselinu považujeme leucin. Ze všech tří možností, má největší vliv na aktivaci enzymu mTOR proteinkináza, jež se velkou měrou podílí právě na stimulování proteosyntézy a také budování svalů.

Právě z výše uvedených důvodů jsou tyto tři aminokyseliny (a právě ten leucin nejvíce) vyhledávané ve sportovní výživě. Taktéž jej sportovci používají především na „ochranu“ svalové hmoty a rychlejší regeneraci svalů. Ovšem samotná realita je trochu odlišná od toho, co výrobci doporučují. Tyto aminokyseliny sice mají opravdu vliv na proteosyntézu, ovšem suplementace právě tohoto výživového doplňku nemusí hned automaticky znamenat, že se tak stane.

BCAA jako takové lze totiž najít v normální stravě. A velká míra je obsažena i v syrovátkovém proteinu. Jako příklad lze uvést 200 g kuřecího masa, jež obsahuje kolem 3 g leucinu. Také je nutné brát zřetel na to, že 2,5-3 g je hmotnost jednorázové optimální dávky pro dosažení maximální stimulace syntézy proteinů. To ale není vše, pro růst svalů je potřeba přijmout hned všech 21 proteinogenních aminokyselin (z nichž se sval skládá) v dostatečném množství.

V krátkosti lze tedy vypíchnout, že atleti, kteří mají dostatečný příjem plnohodnotných bílkovin ve své stravě, které také mimochodem BCAA obsahují, je nemusí přijímat v samostatné formě za dosažením anabolických účinků nebo ochrany svalové hmoty. Ovšem pokud je atlet vystaven delšímu než dvouhodinovému tréninku nebo s oblibou běhá maratony, tak díky vyčerpání glykogenových zásob při těchto aktivitách, jsou BCAA vhodným suplementem a mají v takovýchto situacích největší vliv na již zmíněnou ochranu svalové hmoty.

Pokud Vám stále nejsou jasné rozdíly mezi BCAA a klasickým syrovátkovým proteinem, tak rozhodně neváhejte a obraťte se na nášodborný nutriční tým.



Zpět



Do Dubiny daleko? Zkuste

Poruba