Aktuality / Jak posilnit imunitu v období koronaviru?





Tak je to zpátky. Vládní opatření opět zavřela všechno možné, a to včetně posiloven. Z minulých článků už však naši čtenáři vědí, jak toto nepohodlí přežít s čistou hlavou. Jenže o stravě jsme si nic neřekli, a proto přišel ten správný čas tak učinit. Každý atlet se tady proto dozví, jak efektivně zvýšit své šance na boj se zákeřným virem.

Hodně se napsalo, a ještě více se prožilo. Každý má na krizové období z letošního jara jiné vzpomínky. Rozhodně se však lze vyvarovat mýtům, které rozhodně nefungují. Mezi ně patří alkalická voda (má stejné pH jako normální voda, není jediný důvod pít tuto předraženou vodu). Taktéž kloktání teplé vody se solí nebo octem je naprostá dezinformace. Půst je taktéž cesta do pekel, jelikož pokud řádí pandemie, tak kalorický deficit v kombinaci s nedostatkem bílkovin žádnému atletovi rozhodně nepomůže.

Jíst pestře, to je cíl, jehož by měli všichni dosáhnout, a to i mimo období pandemie, organismus se poté každému náležitě odvděčí. Samozřejmě obecně platí, že náš imunitní systém zatím nelze žádnou potravinou vylepšit na vyšší úroveň než ta, kterou může dosáhnout při správné životosprávě. Naopak pokud atletovi chybí např. Vitamín D, dále železo nebo zinek a další látky, tak je dost pravděpodobné, že imunitní systém nebude fungovat optimálně a riziko nákazy se zvýší.

Nyní tedy nadešel čas na to, představit jedny z těch zásadních látek, které mohou nejen atletům dopomoci k lepší obranyschopnosti. První důležitou bylinou je Echinacea. Vědecké důkazy se však ve většině případů rozcházejí, pro bližší informace může posloužit například kvalitní meta-analýza 24 publikovaných RCT studií z Cochranovy databáze. Ta ukazuje, že efekt byliny se projevuje zejména u těch, kteří na nemoci trpí častěji. Poté je tady vitamín C, ten všichni znají, ale zajímavé je, že jeho chronická suplementace za účelem vyvarování nemocí nemá u běžné populace prokazatelné výsledky. U atletů je to něco jiného, jelikož takto může vitamín C pomáhat ve snížení rizika nachlazení, jelikož sportovci ho ve valné většině mohou mít nedostatek.

Dále je zde glutamin, který je potřeba zejména po intenzivním tréninku. Když totiž klesne jeho hladina v krvi, tak to může mít za příčinu i vyšší riziko infekce. Pár studií také našlo pozitivní vlivy této látky na střevní propustnost. Probiotika se také hodí mít po ruce, jelikož střevní bakterie mají pozitivní vliv na naši imunitu. Je zde však nadmíru důležité zjistit, jaké je složení a kvalita probiotik. Vitamín D je také neméně důležitým členem pomyslného odboje proti zákeřném viru. Lze jej získávat z ryb nebo také vajec a dalších potravin. Posledním členem odboje pak jsou omega-3 mastné kyseliny (hlavně EPA a DHA).

Nezapomeňte však také na dostatečný odpočinek v podobě spánku, aktivní eliminaci modrého světla před samotným ulehnutím do postele. Ve volném čase se vzdělávejte, například na našem webu a cvičte na venkovních hřištích nebo doma.



Zpět



Do Dubiny daleko? Zkuste

Poruba